Monday, July 26, 2010

MENCARI KETENANGAN..

27 JULAI 2010..Hari ni adalah birthday Dr. Syeikh Muszaphar Syukor. My contemporary icon in astronomy..Erm, banyak informasi yang aku dapat ketika beliau memberikan ceramah motivasi pada 10 Julai yang lepas. Penantian aku berakhir bila mendapat tahu kehadirannya ke KUIS. Aku tak berpeluang nak menemuinya pada Seminar Konvesyen Falak Selangor yang lepas tahun 2008. Waktu tu dia baru sahaja menamatkan misinya di ISS..But, my wish to see him is never ending.. I just want to know everything about his journey to space, the moment he spent up there..Everything is fascinating..and it takes my interest to study his writing.. Setakat ni aku baru habis membaca 'Menggapai Bintang'. Dan dalam proses menelaah bukunya yang terbaru, 'Journey To Space'. Best..
Hm..aku memang meminati ilmu astronomi dan bukannya Dr. Syeikh Muszaphar Syukor. Selain beliau, aku juga mengkagumi Al-Khawarizmi, Ibnu Sina, Al-Razi, dan ramai lagi..Kesemua mereka adalah ulama' yang faqih dalam astronomi.. Begitu gak dengan Yuri Gagarin dan Neil Amstrong.. (Tapi diorang ni bukan Muslim la..) Sekarang ni aku masih berada di kampung. Saje je meluangkan masa dengan family, kucing-kucing, dan langit yang ditaburi bintang-bintang yang cantik. At least, inilah alternatif yang aku ada untuk mencari ketenangan.. Syukran IlAllah..
Sekalipun dihimpit masalah ekonomi yang agak teruk, tapi ni tak bermakna aku harus mengaku kalah. Setiap masalah ada solusinya.. Yang penting, aku harus tenang dan berfikiran positif. Dalam menghadapi masalah dan tekanan yang pelbagai, aku perlu percaya dengan diri sendiri, bersangka baik dengan Allah dan berusaha.. Hm.. WHAT THE MIND BELIEVES, WE CAN ACHIEVE.. Ni la kata-kata yang aku ambik daripada buku tulisan Dr. Syeikh Muszaphar Syukor (Journey To Space)..
I'm wishing to see him again because there is a question that i'm going to ask..

No comments: